Your cart
Fast Worldwide Shipping: 2-5 days. Deliver in 2-3 days locally in Sweden and 3-5 days Internationally

Att minska riskerna på arbetsplatsen

Att minska riskerna på arbetsplatsen

Visst är fördelarna med att arbeta hemifrån många: du behöver inte lägga tid på pendling, ingen stress på att välja kläder du ska ha på dig och för att inte tala om lyxen att kunna ligga bekvämt i soffan 8 timmar i sträck. Så varför bry sig om att komma tillbaka till jobbet överhuvudtaget? I slutändan är det ju produktiviteten som är det viktigaste.

Ändå fortsatte vissa människor att arbeta under hela tiden, nedstängning och de mycket hårda restriktionerna till trots. Byggnadsarbetare, butiksanställda, sjukvårdspersonal och så vidare slutade aldrig att arbeta, inte ens när hela världen slutade göra det. De var ensamma då, men de kommer kanske inte att vara det så länge till.

Att komma tillbaka till jobbet blir snart obligatoriskt, men kanske inte för alla. Frågan är, hur? Hur kommer arbetsgivare att se till att alla regeringens riktlinjer följs? Och hur kommer anställda att kunna känna sig 100% säkra, som om att allting var som vanligt?

Detta är verkligen ett mycket känsligt debattämne som genererar kontroverser och sannolikt kommer att förändras under tiden.

Arbetsplatsen är utan tvekan en av de platser där bakterier sprider sig mest. Detta är väldigt viktigt att tänka på när infektionen sprids med en hastighet och möjlighet där bakterier lätt kan föröka sig.

FAKTA: Det föds minst 800 bakterier varje timme, som förvandlas till 1600 efter 20 minuter och ytterligare 3 2000 bara 20 minuter senare. Därför kan vi anta att de fördubblas mer eller mindre var 20: e minut, vilket leder till att infektioner och luftburna virus sprids mycket snabbt.

Låt oss ta ett kontorsexempel: forskning tyder på att det på ett typiskt arbetsbord kan bo mer än 10 miljoner bakterier, det är 100 gånger fler bakterier än på ett köksbord och 400 gånger mindre hygieniskt än den genomsnittliga toalettstolen. Galet, inte sant? Vad händer om jag också berättade att en ytterligare studie visade att 25% av kontorsanställda erkänner att de inte tvättar händerna efter att ha varit på toaletten? Det komplicerar saken ganska mycket. Oavsett hur rymligt eller litet ett kontor är, kommer bakterier alltid att resa i oerhört höga hastigheter och kommer därför att vara en av de främsta orsakerna (om inte den viktigaste) till en ökande smittorisk.

Arbetsplatsexperten Yuki Kanamori tror att framtiden för kontorslayout ligger i att undvika tre fallgropar: stängda utrymmen, trånga utrymmen och närkontakt. Enligt den franska arbetslagen (artikel R4421-1 och följande) så finns det tre saker som arbetsgivare kan göra för att skydda sina anställdas hälsa. De kan anta så kallade utspädningsåtgärder, såsom att installera ventilatorer och - eller luftningsstrategier för att rena ingående luft och rengöra miljön från bakterier. De kan också vidta vissa organisatoriska åtgärder, vilket innebär att man tänker lite annorlunda när det kommer till paketlevererans eller besök av externa personer. Exempelvis kan besökare få komma vid vissa särskilt tilldelade tidpunkter och avsändarpersonal kan behöva gå igenom ett speciellt område där temperaturkontroller kommer att genomföras, samt tillhandahållande av handdesinfektionsmedel och personlig skyddsutrustning.

Personlig skyddsutrustning kommer att vara kärnan i den nya kontorsdesignen: experter föreslår att många arbetsgivare kommer att kräva att deras anställda alltid bär en ansiktsmask samt att de har en uppsättning engångshandskar vid ingången. Ansiktsskydd, handdesinfektionsmedel och antibakteriella våtservetter rekommenderas också starkt. Sammanfattningsvis så kommer hygien att bli en prioritet och kontor kommer mer och mer att likna sjukhusmiljön, samt sätta upp färgglada indikatorer och banderoller på både golv och väggar för att visa hur den anställda behöver gå i lokalerna. Faktum är att anställda kommer att uppmuntras att gå medurs och skapa envägsflöde för att minimera kontakt och därmed chansen för överföring, vilket antogs av flera sjukhus under utbrottet av covid-19.

Utrymmen kommer inte längre se likadana ut: de kommer att utformas på nytt för att säkerställa ett säkert avstånd på minst 2 meter med tillägg av så kallade "nysskydd", därmed skiljeväggar monterade mellan de socialt distanserade skrivborden. Denna modell blev känd under namnet "tvåmetersskontor" och kommer sannolikt att bli en del av det normala. Men när den inte är möjligt att hålla den fysiska distansen så kommer konferenser fortfarande att vara virtuella och mötesrumskapaciteten att anpassas om.

Och förstås, eftersom tekniken alltid är i utkanten av evolutionen, varför inte ta den till nästa nivå som ett ytterligare förebyggande steg? Kontoren kommer att göra allt i deras makt för att göra allt kontaktlöst. Dörrar öppnas automatiskt med hjälp av rörelsesensorer och ansiktsigenkänning, och hissar kommer att anropas från smarttelefonen med ett enkelt klick. Toaletterna kommer att installeras med handfria dörrhandtag eller fotdörröppnare, automatiska tvålautomater och kranar. Sist, men säkert inte minst, en hyllning till kaffeälskarna: kaffemaskinen som vi känner den i dagsläget kommer att försvinna och anslutas till en app där vi väljer vår dryck. Häftiga grejer, va? Jag var också en av dem som trodde att tekniken redan var fulländad, och ändå verkar det inte finnas något slut på ständiga förbättringar.

Covid-19-pandemin har lett till betydande förändringar i alla människors liv och har placerat världen i en situation som vi inte visste att vi kunde hamna i. Karantänen var svår och självisoleringen kanske ännu svårare. Känslan av att förnekas grundläggande rättigheter, att behöva ge upp affärer som tog år att arbeta fram, att se världen smulas sönder under tyngden av något som ingen fortfarande kan få grepp om. Dessa konsekvenser kommer att upprepas under lång tid och ju tidigare vi anpassar oss till dem, desto snabbare kan vi börja se framåt igen.

x

Swedish
SV