Caring for our mental health in the time of Covid-19

Jag skriver det här halvvägs genom 2020. I början av året, så är jag säker på att få (om någon) förväntade sig att det här året skulle bli som det blev. Coronaviruset har gett oss många utmaningar för sjukvården för många och det har även ökat trycket på den psykiatriska vården för de mest sårbara. Den osynliga bieffekten av pandemin är den mentala ohälsan som har tagit mycket kraft från oss. Våra individuella upplevelser av allting som har hänt skiljer sig från varandra. Men trots detta så finns det några gemensamma nämnare.

I mitt fall så har jag upplevt mitt välmående lite som en berg-och-dalbana under dessa månader. Jag upplevde en uppgång i mitt välmående, för att sedan totalt kraschlanda och sedan uppnå en stabilisering. När universiteten ändrade undervisningsform till digitalt, så trodde jag att jag hade anpassat mg väl till situationen även om det betydde att jag var tvungen att ge upp mina rutiner som att studera i biblioteket och träna på gym. Studera hemifrån var en nyhet för mig vid den tidpunkten och jag fann det intressant att använda program som Zoom, Microsoft Teams och Google Meet. Jag gick på digitala luncher och kafferaster med mina klasskamrater. Jag gick på yoga med den omåttligt populära Adriene på hennes Youtube-kanal och bjöd in mina kompisar att delta tillsammans med mig.

Jag inspirerades av de otaliga initiativen som anordnades för att stödja vår sjukhuspersonal. Trots att det inte fanns tillräckligt mycket skyddsmaterial, så skrev folk ut ansiktsmasker i 3D-skrivare och många av oss erbjöd oss att köpa matvaror till våra sårbara grannar.

Efter denna smekmånad som fylldes av förväntan och samhällsansvar, så slogs jag av en känsla av isolering och ensamhet. Då jag studerade litteratur, så var jag van att spendera massor av tid för mig själv läsandes och skrivandes. Men jag måste erkänna att som de flesta, så behöver jag mänsklig kontakt för att trivas. Som tillägg till känslan av isolering var den konstanta floden av dåliga nyheter - ökande fall av bekräftade fall och dödsantal kopplat till detta.

Jag fann till slut en del sätt att hantera min ångest kopplat till coronaviruset. Så därför vill jag i det här inlägget dela av mina tips som du kan använda för att värna om din mentala hälsa och välmående i dessa utmanande tider. Men först, låt oss ta en titt som kan orsaka oro i denna pandemi. Dessa faktorer kan verka alarmerande men det kan vara de direkta orsakerna till varför vi känner oro och ångest. Vi kan också lära oss att hantera våra tankar och känslor, kopplade till dessa orsaker.

Möjliga orolighetsfaktorer

  • Vår hälsa och hälsan hos de som vi älskar

Det finns mycket som vi ännu inte vet om coronaviruset. Men vi vet att de allra flesta kan bli smittade. Äldre person och personer med underliggande sjukdomar löper större risk att bli allvarligt sjuka i viruset. Vi oroar oss därför för oss själva och våra älskade och särskilt om de är i en riskgrupp. Vi oroar oss också för att sprida viruset till sårbara personer.

Allt som forskare och läkare lär sig mer om viruset, så uppdateras WHO:s rekommendationer. Dessa rekommendationer kan dock hamna i konflikt med de regleringar som finns i det landet du bor i. Så även om vi vill följa rekommendationerna för att skydda oss och de runt omkring oss, så kan det också bli en stressfaktor. Nedstängningar och masktvång funkar bäst när det görs på en kollektiv basis vilket leder till att vi blir stressade av människor som inte följer anvisningarna.

  • Arbetsförändringar

För de som kan arbeta hemifrån så medför arbetsförändringar andra utmaningar. T.ex. tekniska utmaningar eller förändringar i arbetssättet. Många kan tycka att hemmet erbjuder för många distraktioner och att de inte kan arbeta lika effektivt hemifrån. En del tycker att det är som att vara inlåst i en total isolering.

För de vars arbete kräver att de är på plats som t.ex. sjukvårdspersonal, så finns det en ökad stress från att hantera mycket sjuka personer. Denna stress späs också på när det inte finns en god tillgång på skyddsmaterial. I dessa situationer så ställs personalen inför det tuffa beslutet att välja mellan att vårda patienten eller att vårda sig själv.

  • Möjlig ekonomisk recession

Många ekonomier runt om i världen är på väg mot en möjlig recession. Reseindustrin har blivit särskilt träffad. När länder runt om i världen stänger sina gränser, minskar flygtrafiken drastiskt. Folk är också oroliga för att sitta i ett litet utrymme som en flygplanskabin där virus lätt sprids. Fler flygbolag har gått i konkurs och experter menar att många fler kommer att gå i konkurs utan statligt stöd. Restauranger, caféer och butiker har påverkats av nedstängningar och ett minskat antal kunder.

Medan små och medelstora företag är mer sårbara i en recession, så har de stora företagen inte klarat sig mycket bättre. Etablerade hotellkedjor och underhållningsföretag har sett ett stadigt minskade siffror, och ett stort antal hotell har redan fått stänga.

Många som jobbar inom gästfrihet, resor, sport, underhållning och tillverkning har förlorat sina jobb. För de som fortfarande har kvar sina jobb, så är det inte ovanligt med historier som berättar om att företagen är tvungna att minska deras lön med 30 % för att företaget ska finnas kvar. Internationella Valutafonden tror att det ekonomiska utfallet kommer att bli värre än finanskrisen 2007–2008.

Men det finns hopp. Det finns de som har väldigt mycket att göra och som nyanställer för fullt. Detta inkluderar stormarknader, handsktillverkare och andra tillverkare av skyddsutrustning, samt onlinehandeln och leveranstjänster. Som ett exempel kan nämnas att en del biografer konverterar om till drive-in-biografer under pandemin. Några av dessa ändringar kan bli permanenta efter pandemins slut.

Osäkerhet i vaccinfrågan

Forskare över hela världen jobbar på att ta fram ett vaccin. Det ger oss hopp. Men, det finns en stor osäkerhet till om och när vi har tillgång till det vaccinet. Denna osäkerhet skulle kunna hindra oss från att göra långtgående planer. Vi kanske måste ändra planerna, vilket gör att vi hamnar utanför vår bekvämlighetszon.

8 värdefulla och hjälpsamma tips

Vi kan inte kontrollera många av de pandemikopplade faktorer som gör oss oroliga. Men det finns vissa saker vi kan testa för att förbättra vårt välmående. Här kommer åtta värdefulla och hjälpsamma tips, varav några har varit särskilt hjälpsamma för mig.

  1. Be om hjälp: Det allra viktigaste är att veta att du inte är ensam. Om dessa tankar börjar påverka din vardag mer och mer, så rekommenderas du att söka professionell eller medicinsk hjälp. De är experter på att anpassa vården efter dina behov.

  2. Håll dig informerad men minimera nyhetsflödet: Det här var en de viktigaste förändringarna jag gjorde för att minska min coronarelaterade ångest. I början så läste jag alla nyheter kopplade till pandemin, men till slut fann jag att floden av dåliga nyheter började bli skrämmande och svårt att hantera. Jag lyssnade på visa råd för att minimera effekten som de dåliga nyheterna gav, samt gick till ett fåtal källor för att inhämta informationen. Samtidigt minimerade jag användningen av sociala medier för att komma undan från spekulationer och rykten, och för att göra upplevelsen mer positiv.

  3. Skaffa rutiner: Använd dig av dagliga rutiner. Försök att gå upp och lägga dig vid samma tider varje dag. Försök att äta vid regelbundna tider, och håll dig personliga hygien. Jag kände mig vilsen när jag inte fick gå till biblioteket och gymmet längre - de två var en vardaglig rutin för mig innan pandemin. En vän tipsade mig om hur man skaffade sig en rutin och hur man bibehöll sin kreativitet. Hon sa att jag behövde ta några steg från sängen då man lätt kan fastna där (hon har rätt!). Hon föreslog att jag skulle dela in tiden i block när det kom till arbete med hjälp av ett alarm. Den här metoden gjord att jag fokuserade mer på det som skulle göras, samt att jag tog regelbundna raster. Du kan testa olika sätt att strukturera din dag, och se vilken som passar dig bäst. Glöm inte bort att vila också.

  4. Ät nyttigare: Försök att äta nyttigare på regelbundna tider. Kanske är en av fördelarna av att spendera mer tid hemma är att jag har haft möjlighet att laga mer och nyttigare mat. Jag har läst matbloggar och tittat på matklipp, planerandes nästa måltid och för att testa nya recept. Om du inte är van att stå i köket och nu måste spendera mer tid hemma, så ka du testa att laga mer mat. Vem vet? Du sparar pengar då du inte behöver köpa hämtmat, och du kanske t.om. blir bättre på det!

  5. Var aktiv: Försök att vara aktiv. Vid träning så utsöndrar din kropp endorfiner som gör att du mår bra. Om du har möjlighet att vistas utomhus så är aktiviteter som löpning, promenader eller cykling bra alternativ för at få träning och frisk luft. Att vara hemma behöver inte betyda att du inte kan vara aktiv. Hushållsuppgifter och trädgårdsarbete kan också hålla dig aktiv. Det finns också onlinealternativ som du kan träna till, från yoga och Zumba till högintensiv träning (HIT) och fullkroppsträning.

  6. Var uppkopplad: Det är viktigt att håla kontakten med familj och vänner i dessa tider. Om det inte är möjligt att mötas i verkliga livet, slå dem en signal eller ordna ett videomöte. Om du är stressad eller orolig, så kan det hjälpa mer än vad du tror. De kan stödja dig, ge dig råd och få dig att tänka annorlunda.

  7. Undvik alkohol och droger: Ett problem med alkohol - och droganvändning är att de hjälpsamma effekterna snabbt försvinner. De långsiktiga effekterna är att du mår sämre. WHO menar också att det inte finns några bevis på att alkohol har skyddande några egenskaper. Alkohol ökar däremot risken av infektioner och andra bieffekter. Under pandemin så kan alkohol och droger också påverka ditt omdöme negativt i frågor som att tvätta händerna noga.

  8. Hjälp och stötta andra: Att hjälpa andra kan få oss att må bättre och känna oss behövda. Välgörenhetsarbete kan också få oss att skifta synsätt, samt sätta våra egna problem i perspektiv. Finns det några sätt du kan hjälpa andra under pandemin? Kanske kan du handla mat åt de i riskgrupper. Eller så kan du tillverka skyddsmaterial till de som behöver den mest. Ta chanserna att visa din uppskattning till dem och alla som kämpar mot viruset, antingen online eller genom din närhet.

Det är viktigt att alla personers upplevelser är annorlunda och att dessa steg kan fungera olika bra beroende på din personlighetstyp. För mig funkade första rådet allra bäst. Och om du ska ta någonting med dig från den här artikeln, så kom ihåg att "be om hjälp".

Om du vill hitta rätt skyddsmaterial för att skydda dig själv och dina älskade, klicka dig in på vår butik!